اخاذی مرد شیطان صفت از همسر سابقش | شگرد او انتشار تصاویر خصوصی بود! اعترافات تکان دهنده زورگیران بی رحم درباره قتل جوان بی‌گناه| مقتول ۲ فرزند خردسال داشت آتش‌سوزی مغازه تعویض‌روغنی در خیابان رسالت مشهد با یک مصدوم (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) برخورد قاطع قضایی با تغییر کاربری ۴۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی در شهرستان مشهد واژگونی خودرو در خواف پنج مصدوم برجای گذاشت (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) جزئیات آتش سوزی برج اوپال و ساختمان خیابان ایرانشهر در تهران (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) دستورالعمل ملی البسه استاندارد بیماران به تمامی بیمارستان ها و مراکز تشخیصی و درمانی وزارت بهداشت ابلاغ شد اعلام شرایط جذب سرباز معلم در سال ۱۴۰۳ + جزئیات امحای بیش از ۵۲ تن از کالا‌های انبار‌های اموال تملیکی در مشهد ویدئو | لحظه برخورد صاعقه به مرد روس پیوند قلب با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) بهره‌مندی ۱۱ هزار و ۵۰۰ کودک کمتر از هفت سال از پوشش خدمات درمانی رایگان در مشهد هشدار دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص خطر غرق شدن در استخر‌های ویلا شخصی و کشاورزی در فصل گرما توزیع بیش از ۶۰۰ هزار قوطی شیر خشک معمولی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد زلزله ۴.۵ ریشتری در سمنان (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۳) | تداوم گرما در استان تا پایان هفته رکورد پرواز‌های خارجی در فرودگاه بین المللی مشهد شکسته شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی وقوع رگبار و رعدوبرق در نقاط مختلف کشور (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پایان عملیات اعزام حجاج خراسانی | خدمات‌رسانی فرودگاه مشهد به بیش از ۱۱ هزار زائر سرزمین وحی وضعیت سخت کاری عاملی برای ترک شغل و مهاجرت پرستاران| کوچ تلخ سفیدپوشان مشهدی
سرخط خبرها

چهارشنبه سوری ۱۴۰۰ را بی‌خطر سپری کنیم | پاشنه‌آشیل حوادث چهارشنبه سوری خانواده‌ها هستند

  • کد خبر: ۱۰۲۰۸۵
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
چهارشنبه سوری ۱۴۰۰ را بی‌خطر سپری کنیم | پاشنه‌آشیل حوادث چهارشنبه سوری خانواده‌ها هستند
عمده افرادی که در چهارشنبه سوری سانحه می‌بینند، نوجوانان و گاهی جوانان هستند. به‌گفته کارشناسان، خانواده‌ها در آگاه‌سازی فرزندان در آستانه چهارشنبه آخر سال که ممکن است عواقب و خسارات مالی و جانی جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد، نقش بسزایی دارند.

طنین همتی، شهرآرانیوز| چهارشنبه آخر سال که به سنت دیرینه ما به چهارشنبه‌سوری معروف است، چند سالی است که به‌دلیل افزایش آمار تلفات جانی و مالی و استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا به چهارشنبه‌سوزی تبدیل شده است. عمده افرادی که سانحه می‌بینند، نوجوانان و گاهی جوانان هستند. به‌گفته کارشناسان، خانواده‌ها در آگاه‌سازی فرزندان در آستانه چهارشنبه آخر سال که ممکن است عواقب و خسارات مالی و جانی جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد، نقش بسزایی دارند.
یکی از باور‌های نادرست این است که «حادثه برای دیگران اتفاق می‌افتد و برای من اتفاق نمی‌افتد، چون من همیشه مراقب هستم». باید بدانیم که وقوع حادثه برای هرکسی ممکن است، ولی می‌توان با رعایت نکات ایمنی از بروز بیشتر حوادث ازجمله حوادث چهارشنبه‌سوری جلوگیری کرد.

 

حوادث چهارشنبه‌سوری تا امروز در مشهد

به‌گفته روابط عمومی آتش‌نشانی مشهد، در چند روز مانده به چهارشنبه‌سوری انفجار مواد محترقه در مشهد بخشی از یک منزل مسکونی را ویران و پنج نوجوان را روانه بیمارستان کرده است. پنج پسر نوجوان در حین ساخت مواد محترقه در داخل یک منزل مسکونی در بولوار حرعاملی این حادثه را ایجاد کردند.
با حضور آتش‌نشانان در محل مشخص شد پنج پسر نوجوان با میانگین سنی ۱۰ تا ۲۰سال در حین ساخت مواد محترقه در طبقه سوم یک آپارتمان مسکونی ۹واحدی، به‌دلیل انفجار سوختند و مجروح شدند. آتش‌نشانان بلافاصله این افراد را برای انتقال به بیمارستان از محل خارج کردند و به تکنسین‌های اورژانس حاضر در محل تحویل دادند.
در بررسی‌های دقیق در محل مشخص شد این پنج نفر در اقدامی خطرناک و در نبود والدینشان، حین ساخت مواد محترقه به‌دلیل نامشخصی باعث به‌وجودآمدن انفجاری مهیب توأم با تخریب، خسارت و شکستگی شیشه‌های آپارتمان مسکونی و سوختگی خودشان شده‌اند.
همچنین، در حادثه دیگر امروز ۲۱ اسفند، انفجار ترقه در دست جوانی هجده‌ساله در طرقدر طرقبه منجر به قطع‌شدن انگشتان دست چپ او شد.
این‌ها فقط دو نمونه از حوادث در آستانه چهارشنبه‌سوری است که مسلما تا روز‌های منتهی به این روز، این آمار در صورت بی‌توجهی افراد و خانواده‌ها بیشتر هم خواهد شد.

توصیه‌های اورژانس مشهد در آستانه چهارشنبه‌سوری ۱۴۰۰

علیشاهی، مدیر روابط عمومی اورژانس مشهد، در توصیه‌هایش می‌گوید: پاشنه‌آشیل حوادث چهارشنبه‌سوری خود خانواده‌ها هستند. اگر می‌خواهیم شاهد اتفاقات چهارشنبه‌سوری نباشیم، خانواده‌ها باید با فرزندانشان صحبت کنند و آن‌ها را با عواقب کارشان آشنا کنند. افراد معتمد دیگری مثل پدربزرگ و مادربزرگ نیز می‌توانند برای تأثیرپذیری بیشتر کمک کنند.
به‌گفته وی، متأسفانه در همه حوادثی که فرزندان ما در چهارشنبه‌سوری آسیب می‌بینند، بی‌توجهی خانواده‌ها قبل حادثه نقش بسزایی دارد. درحالی‌که می‌شد فرزندانمان را با عواقب و آسیب‌های آن آشنا کرد.
بعضی خانواده‌ها می‌گویند ما چهارشنبه‌سوری سالم برگزار می‌کنیم. چهارشنبه‌سوری سالم خودش ترویج‌دهنده انجام این کارهاست. ما چهارشنبه‌سوری استاندارد و سالم نداریم، چون ما در این مراسم‌ها هم شاهد آتش‌سوزی افراد بوده‌ایم.
اصلا نباید اجازه بدهیم فرزندان ما از کودکی با مواد آتش‌زا آشنا شوند. افرادی که در جوانی کار‌های خطرناکی مثل پرت‌کردن نارنجک انجام می‌دهند، زمینه ذهنی خانوادگی دارند؛ خانواده‌هایی که در بچگی آن‌ها چهارشنبه‌سوری سالم برگزار و زمینه آشنایی و بازی با آتش را برایشان فراهم می‌کردند. در بزرگ‌سالی دیگر کنترل فرزند سخت می‌شود.
از نزدیک‌شدن به افرادی که مسائل ایمنی را رعایت نمی‌کنند، جدا بپرهیزید و از بازی با وسایل و مواد محترقه خودداری کنید.
آتشباد مهدی رضایی، معاون عملیات آتش‌نشانی مشهد، در ادامه توصیه‌ها می‌گوید: خوب است بدانیم انفجار فقط ۲۵۰ گرم مواد ساخت ترقه می‌تواند هر آپارتمانی را به‌شدت تخریب کند. ضمن اینکه شیشه‌های ساختمان‌های اطراف نیز بر اثر این انفجار شکسته خواهد شد.
او ادامه داد: تماشاچیان (ناظران بی‌گناه) معمولا در خطر اصابت ترکش‌های ترقه‌ها و مواد منفجره هستند. سعی کنید در تیررس ترکش‌ها نباشید و هیچ‌گاه این مواد را به‌سمت افراد دیگر پرت نکنید. همچنین، از پرتاب فشفشه، موشک و سایر مواد آتش‌زا روی شاخه درختان، پشت‌بام و بالکن منازل خودداری کنید. در صورت روشن‌کردن آتش، توصیه می‌شود که آتش در حجم کم باشد و از ریختن موادی که زود آتش می‌گیرند، مانند نفت، بنزین و الکل روی آتش جدا خودداری کنید.
به‌گفته رضایی، از انداختن مواد تحت فشار مانند کپسول‌ها، اسپری حشره‌کش و وسایل شیشه‌ای و قوطی‌های فلزی مانند کنسرو به درون آتش بپرهیزید؛ زیرا این‌ها به‌علت خاصیت انفجاری‌شان، ذراتی پرتاب می‌کنند که ممکن است به چشم برخورد کند.

به گزارش شهرآرانیوز، معاون دادستان مشهد گفته است خرید  وفروش مواد منفجره از ۶ ماه تا ۲ سال حبس دارد. طبق قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات، کسانی که به صورت غیر مجاز مواد منفجره را خریداری، نگهداری و اقدام به توزیع می‌کنند به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم می‌شوند که مجازات شدیدی است.

همچنین بر اساس اعلام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قصائیه هرکس با ایجاد صدای مهیب یا پرتاپ ترقه یا نارنجک یا هرگونه مواد محترقه موجب تخریب اموال یا صدمات بدنی به اشخاص گردد، حسب مورد به حبس، پرداخت دیه و خسارت‌های وارده محکوم خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->